Nederlandse limoncello beste ter wereld

Fiorito Limoncello wint dubbel goud bij de World Spirits Awards 2018

Fiorito is uitverkoren tot de beste limoncello van de wereld. Afgelopen vrijdag sleepte het Nederlandse merk een dubbele gouden medaille in de wacht, tijdens de World Spirits Awards 2018. Fiorito kreeg 95,3 punten en werd daarmee de winnaar van de categorie fruitlikeuren. Limoncello maakt wereldwijd een groei door.

Limoncello groeit

Dat limoncello groeit is bijzonder, omdat de algemene categorie likeuren al jaren slinkt. Dit is te verklaren omdat limoncello goed aansluit bij de populariteit van ‘natuurlijke dranken’, maar ook omdat de manier van drinken ervan verandert. Vroeger werd limoncello vaak gratis geschonken, als digestief, als drankje na het diner. Tegenwoordig wordt kwalitatieve limoncello ook gebruikt als aperitief, bijvoorbeeld in de mix met prosecco of tonic of als onderdeel van een cocktail.

Premium limoncello

Met name de premium-limoncello’s maken een groei door, want de consument is meer bezig met zijn gezondheid, drinkt steeds bewuster en kiest daarbij meer voor kwalitatief hoogstaandere merken, liefst zonder kunstmatige toevoegingen die ook minder suiker bevatten. Belangrijke limoncello-landen zijn Italië en de Verenigde Staten en ook Nederland is een belangrijk afzetgebied. Ook de vraag vanuit andere landen, onder meer in Azië, neemt toe.

World Spirits Awards

De WSA is een prestigieuze award in de drankwereld. Een jury van experts selecteert de beste producten in meer dan 20 categorieën. In elke categorie wordt een bronzen, zilveren en gouden medaille uitgereikt. Fiorito Limoncello ontving een dubbele gouden medaille in de categorie 95-100 punten. Volgens de jury is Fiorito een 'perfect voorbeeld hoe een limoncello hoort te zijn, met de frisheid van versgeperst sap, een goede balans tussen suikergehalte en zuur en intense citroenaroma's.' Eerder won Fiorito al drie keer de zilveren medaille tijdens de Wine & Spirits Competition (IWSC) in London en kreeg de limoncello het keurmerk Superiore. Oprichter Franco Fiorito: ‘Het is bijzonder eervol dat we deze medaille hebben gekregen. Dit zet ons merk internationaal op de kaart. Dat we als Nederlands merk winnen van alle Italiaanse collega’s is natuurlijk erg bijzonder.’

Fiorito Limoncello

Fiorito is een Nederlands familiebedrijf dat in 2011 werd opgericht door Franco en Benno Fiorito die hun roots hebben in Italië. Fiorito Limoncello is een kwalitatieve, handgemaakte limoncello, gemaakt met handgeschilde, biologische citroenen uit Sicilië, volgens een oud familierecept. Het merk heeft naast de limoncello, een Lemon Infused Rum en verschillende ready-to-drink varianten in hun portfolio. Het merk wordt internationaal vertegenwoordigd door Koninklijke De Kuyper BV.

Over HBMEO

HBMEO is a full service agency for trends, marketing, communication and PR and is based in Amsterdam.

HBMEO
Vijzelstraat 68, 1017 HL Amsterdam