Het uniform als fashion-statement

De vijf belangrijkste trends voor bedrijfskleding

Als je aan een hotel denkt, dan denk je aan uniforms. Aan glimmende zilveren knopen van de portiersjas, het iconische hoedje van de lobby-boy van Wes Anderson’s Grand Budapest Hotel, de naughty schortjes van housekeeping. Maar helaas ook aan te ruim vallende nylon-pakken met foute schoenen van obers en stijve sjaaltjes van de front-office.

Grote ontwikkelingen

We zien dat uniforms momenteel grote ontwikkelingen doormaken. Of dat nou de politie, de luchtvaart of de hospitality-industrie is, het uniform staat in het middelpunt van de belangstelling. Dat is niet zo gek. Een uniform is hét ultieme visitekaartje van een bedrijf, waarmee je kunt laten zien hoe je omgaat met belangrijke maatschappelijke kwesties. Sofie Rockland van By Rockland: ‘We zien nu een enorme vraag naar duurzame bedrijfskleding, omdat hotels hier nu mee bezig zijn. Bovendien telt dit mee in de score bij bijvoorbeeld een Green Key-certificaat. We zien gelukkig ook dat bedrijven steeds vaker kiezen voor een eigen look, die past bij de identiteit van hun merk.’

By Rockland - credits: Brendan de Clercq

Kleur bekennen

Fashion-designer Michael Barnaart, die voor verschillende organisaties uniforms ontwierp, voegt toe: 'Herkenbaarheid is erg belangrijk. Als je in een lobby bent dan wil je in één oogopslag zien wie er aan het werk is, in plaats dat je dit moet raden. Bij culturele instellingen en bedienend luchtvaartpersoneel durven ze al langer kleur te bekennen. Hopelijk stappen hotels binnenkort ook af van donkerblauw en zwart, juist omdat met name zakelijke gasten vaak deze kleuren dragen. Het kan ook subtiel, met een kleurrijk detail, zoals een broche.'

Ontwerp bedrijfskleding cultuurhuis Amare - Michael Barnaart

Minder afstand

De rol van het uniform is aan verandering onderhevig. Waar medewerkers vroeger op de achtergrond opereerden, staan ze nu meer in de spotlight en dat vraagt om andere bedrijfskleding. Een uniform creëert van nature een zekere afstand tot de gast. Steeds vaker wordt gekeken hoe bedrijfskleding kan zorgen dat een medewerker meer zichzelf kan zijn en juist kan zorgen dat een gast zich meer thuis voelt.

By Rockland - credits: Brendan de Clercq

1. EIGEN LOOK

Standaard uniforms zijn niet meer van deze tijd. Hotels en restaurants willen zich onderscheiden en presenteren een eigen uniform dat naadloos aansluit bij hun concept, hun doelgroep, hun visie. Ook zien we dat er binnen een uniform meer vrijheid is om jezelf te uiten door een keuze te geven uit verschillende kledingstukken, passend bij bijvoorbeeld de activiteit, je gevoel, de weersomstandigheden van dat moment. Uniformiteit en hiërarchie maken plaats voor persoonlijke expressie.

2. UPCYCLING

Sustainability is een trend waar elk hotel momenteel mee bezig is. Hotels met een predicaat duurzaam krijgen meer boekingen, zeker van jongere doelgroepen. Bovendien kunnen zij een hogere kamerprijs vragen. Hoe kun je als horecazaak beter laten zien dat je duurzaam bent dan door middel van een uniform? Steeds meer hotels en restaurants kiezen voor upcycling, oftewel het verwerken van oude (bedrijfs)kleding in een nieuwe collectie. Hiermee maak je op fashionable wijze zichtbaar dat je oog hebt voor de aarde.

3. COMFORT

Er is steeds meer aandacht voor het comfort van de medewerkers. Als zij zich goed voelen in hun kleding, dan hebben ze meer plezier in hun werk. Zo wordt er steeds vaker gewerkt met travel-kwaliteiten, Italiaanse stof van elastomeric fibers die tot zes keer in de lengte kunnen oprekken en dan weer hun oorspronkelijke vorm aannemen. Ideaal om in te werken, hij hoeft niet gestreken te worden en er zijn minder wasbeurten nodig! Ook zie je dat de stropdas steeds vaker verdwijnt en dat er wordt gekozen voor comfortabeler kledingstukken als een trui of een vest.

4. FASHION-STATEMENT

Bedrijfskleding wordt steeds meer fashionable en gebruikt om een statement te maken. We zien dat er steeds vaker fashiondesigners worden ingeschakeld, die hun eigen visie geven op het uniform en nieuwe trends, nieuwe vormen en materialen gebruiken om het een uniek karakter te geven. De keuze voor een mode-ontwerper of voor een brand is bepalend voor de identiteit van een horecazaak. Uniforms zijn trouwens op zichzelf ook een fashiontrend. We zagen afgelopen jaar op de internationale run-ways regelmatig uniforms voorbijkomen. Van preppy schooluniforms tot rebelse varianten op bestaande uniforms. Misschien juist om een bijdrage te geven aan de discussie over thema’s als oorlog, religie en uniciteit.

5. GENDERNEUTRAAL

In een tijd waarin veel wordt gesproken over ‘jezelf kunnen zijn’ en over gender, komt het onderwerp uniforms regelmatig aan de orde. Steeds vaker laten bedrijven de keuze voor een mannelijk of vrouwelijk uniform over aan de medewerker of wordt er gekozen voor genderneutrale uniforms. We zien dat er meer wordt ‘gespeeld’ met typische mannelijke en vrouwelijke eigenschappen van uniforms, door bijvoorbeeld het mogelijk te maken door deze te combineren.

INDEPENDENT HOTEL SHOW AMSTERDAM

Tijdens de Independent Hotel Show op 14 & 15 maart worden de laatste uniform-trends gepresenteerd. Zo laat By Rockland, tijdens de seminar Body Language, ontwerpen zien van o.a. Francisco van Benthum en Saskia Markx.

www.independenthotelshow.nl

Credits: By Rockland - Brendan de Clercq

Over HBMEO

HBMEO is a full service agency for trends, marketing, communication and PR and is based in Amsterdam.

HBMEO
Vijzelstraat 68, 1017 HL Amsterdam