De comeback van sherry

Sherry wordt herontdekt door een nieuwe generatie. Tijdens de eerste Sherry Trail in Amsterdam. Daarbij proefden we de volgende sherry's van Aurora en La Guita:

Aurora Manzanilla

Aurora

In 2015 nam Paco Yuste ‘Bodegas Los Angeles’ over met haar brand Aurora. Deze bodega is genesteld in de Barrio Alto van Sanlúcar, de bodega heeft een solera van 840 vaten. De vrouw, dochter en kleindochter van Paco Yuste heten allemaal ‘Aurora’. Na het overlijden van haar echtgenoot, nam zijnde vrouw de leiding over van de bodega en bleef haar geliefde en naar haar vernoemde sherry produceren. Ze was een baanbrekende dame in een door mannen gedomineerde sherry-wereld. Het feit dat een vrouw, in die tijd in traditioneel Andalusië, de scepter zwaaide was een unicum. Daarom is de ‘Aurora’ lijn een ode en bron van trots voor vrouwen.

Aurora Manzanilla

Kleur: Helder stroachtig geel
Geur: Mooie balans van appel en zilte lucht
Smaak: Lichte en droge smaken met een aangename bitterheid die blijft hangen
Pairing: Heerlijk als aperitief of met tapas

Aurora Oloroso

Kleur: Zeer helder oranje
Geur: Aroma van walnoot door het rijpen in eikenvaten
Smaak: Ronde smaak met een lange, droge afdronk
Pairing: Kaas, noten en gegrild vlees

Aurora Pedro Ximénez

Kleur: Donker mahoniehout
Geur: Aromatische wijn met hints van gedroogd fruit
Smaak: Ronde smaak met een lange, zoete afdronk
Pairing: Oude kaas en lichte desserts

''La Guita'' Manzanilla

La Guita

Bodega La Guita is opgericht in 1825 door Don Domingo pérez Marín. Hiermee is het één van de oude sherryhuizen. La Guita is opgericht als familiebedrijf.

In 1900 nam de vraag naar manzanilla-sherry’s ontzettend toe. Om te zorgen dat iedereen wel betaalde voor deze hooggewaardeerde maar ook prijzige sherry, werd gevraagd of ze wel ‘la guita’ konden betalen. ‘La guita’ betekent in het spaans koord of touw maar wordt ook wel gebruikt als synoniem voor geld. Het gebruik van de term ‘la guita’ zorgde ervoor dat de wijn van de Bodega al snel bekend stond als die van ‘La Guita’. Sinds 2007 maakt de Bodega onderdeel uit van Grupo Estévez. De palomino-druiven voor de La Guita komen uit wijngaarden met ‘Albariza superior’, de hoogste bodem kwaliteit volgens in Sanlucar geldende regels. 'La guita' betekent in het Spaans koord of touw, maar wordt ook wel gebruikt als synoniem voor geld. De flessen zijn herkenbaar door het koordje.

La Guita Manzanilla

Kleur: Helder stroachtig geel
Geur: Aroma’s van bloemen, kamille en amandel
Smaak: Licht en verkwikkend
Pairing: Heerlijk met tapas en visgerechten

Over HBMEO

HBMEO is a full service agency for trends, marketing, communication and PR and is based in Amsterdam.

HBMEO
Vijzelstraat 68, 1017 HL Amsterdam